Belina Shop

PAS Bukan Parti Dominan Dalam Perogol Rakyat (PR)

Karpal Singh, Pengerusi Kebangsaan DAP menyeru PAS untuk menilai semula keduduannya dalam Pakatan Rakyat. PAS, katanya, bukanlah parti dominan dalam PR. PAS hanya mempunyai 24 kerusi di Parliment berbanding DAP yang memiliki 28 dan PKR mempunyai 31 kerusi. Seruan Karpal ini berbaur amaran bahawa sebagai parti yang memiliki kerusi parliment yang terkecil maka PAS jangan cuba menjadi boss dan perlu sedar dan cermin diri.

Dalam norma politik Nasional yang mengamalkan "konsensus" samada parti itu kecil atau kerusinya sedikit, suaranya adalah sama. Barisan Nasional, dalam konteks ini mengamalkan dasar konsensus. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Walaupun komponen BN adalah parti yang kecil tetapi hak mereka dari segi bersuara adalah sama dan mereka tidak dipandang kecil dan kerdil.

Bila PAS dikatakan sebagai parti BUKAN dominan dalam PR, PAS dan penyokong PAS harus menyedari siapa mereka pada pandangan DAP. PAS juga perlu menyedari siapa pemimpin-pemimpin PKR yang sebulu dan sependapat dengan Pengerusi DAP itu. Rakyat Malaysia tahu berapa pemimpin DAP yang bertopengkan PKR dalam PKR.

Bagi saya PAS mampu berdiri sendiri tanpa menjadi rakan kongsi mana-mana parti di Malaysia. Kerajaan Perpaduan seperti yang disarankan TGHH tidak semestinya PAS berkongsi kuasa dengan mana-mana parti. Tetapi rasanya, kerjasama PAS, UMNO dan Parti-parti komponen BN di Sabah dan Sarawak akan mendapat sokongan majoriti masyarakat induk dan teras di Malaysia bagi memadamkan kesombongan DAP dan menjurus kepada kesatuan dan keutuhan agama, bangsa dan tanahair. Sekaligus akan memadam kerisauan dan anxiety majoriti Masyarakat Malaysia.

Saya masih ingat amanat TGHH..."hendaklah kamu mengenali jamaah kamu"... Jangan biarkan TGNA dan TGHH berbeza kerana segelintir baruah PKR dan DAP dalam PAS. Ingat "manis' yang diberikan oleh Israel kepada Fatah asalkan mereka jangan berdamai dengan Hamas. Berapa rakyat Islam yang tidak berdosa terkorban kerana dibunuh dengan membuta tuli dan dengan hajat dan niat membunuh?!. - Senja Liza

0 comments:

Post a Comment